v.jpg

AAMUPÄIVÄLLÄ olin juuri tullut suihkusta 11 aikaan ja aikeissa lähteä torille raparperin ostoon, kun puhelin soi. Huonekaluliikkeestä soittivat että 12 aikaan lähtee keinu tulemaan tännepäin. Ja heti perään soitti puoliso, ja kun kerroin että keinu on tulossa niin tovi siinä pähkäiltiin että tulisiko hän avuksi kasaamiseen mutta todettiin sitten loppujen lopuksi että ehkä mä saan kasaamisapua talon omasta väestä.

KUN torille ei tarvinnutkaan lähteä, niin pihavaatteet päälle ja työkalusalkun kanssa pihamaalle. Vanha keinu piti purkaa pois alta ennenkuin uutta pääsisi siihen kokoamaan. Olin juuri saanut muutaman ruuvin irti kun Kukkamummo I tuli viereen penkille istumaan ja kysyi mitä teen. Sanoin purkavani keinun pois kun Kukkamummo II keinuu siinä niin usein. Ja samassa tuli Kukkamummo II:kin paikalle aikeissa keinua, mutta sanoin että nyt ei keinuta. Yllättävän helppoa oli saada se keinu osiin vaikka muutama pultti olikin niin ruosteen peitossa, että Kukkamummot epäilivät mun joutuvan sahaamaan ne kohdat. Olin saanut keinun purettua ja istuin mummojen kanssa penkillä kun samasta aamuisesta numerosta soitettiin, että vartin sisällä oon kuski ja keinu pihassa.

JA niinhän se oli. Kahdessa paketissa tuli keinu ja kannettiin paketit lähemmäs keinun paikkaa. Toisessa paketissa oli istuinosa, selkäosa, pari pienempää laudanpätkää ja käsinojat ja toisessa kaikki isommat osat. Olihan siellä kasaamis ohjekin mutta ei sitä kovin usein tarvinnut vilaista. Olin juuri saanut jalat kiinni yläpalkkiin ja aikeissa ryhtyä kiinnittämään vinotukia, kun huomasin että keskiviikon istutuspuuhissa mukana ollut naapuri oli tulossa kaupasta. Huikkasin että apu kelpaa jos ei muita kiireitä ole. Lupasi tulla kunhan käy kotona.

ryhfyin sillä aikaa kiertämään ruuveja vinotukiin, ja siinäpä olikin yllätys: ruuvit olivatkin Torx-kannalla eikä tietnekään ne muutamat harvat Torx-kärjet jotka mulla oli olleet sopivia. Kun tämä naapuri sitten saapui paikalle, kysyin sattuisiko häneltä löytymään sopivaa kärkeä, ja hän käväisi autollaan tutkailemassa työkalupakkinsa sisältöä. Ja onneksi sieltä löytyi sopiva kärki. Muutoin olisi pitänyt lähteä malliruuvin kanssa ostamaan sopiva kärki (tai kokonainen sarja).

RUUVATTIIN toisen puolen vinotuet kiinni ja sitten kierrettiin silmukkakoukut yläorteen, niiden asentaminen olisi ollut hankalampaa jos toisellakin puolella olisi ollut vinotuet valmiina. Toisellekin puolelle vinotuet, poikkipuut keinun jalkoihin ylös ja alas ja niin alkoi keinun runko olla kasassa.

SITTEN oli enää selkänojan, istuinosan, kannatinorsien ja käsinojien liittäminen yhteen. Paketin tuoja sanoi että tässä vaiheessa menee eniten aikaa mutta ainakin mun mielestä se oli helppo ja nopea koota. Sitten vain nostettiin itse keinuosa paikoilleen ja siinä se oli.

LAITOIN betonilaatat jalkojen alle, mutta saattaa olla että on hieman liian korkealla Kukkamummolle. Kysäisen kunhan näen hänet.

PÄÄSTIN naapurin kotiin ja sanoin siivoavani roskat ja muut rojut pois. Tai eihän ne rojuja olleet. Vanhasta keinusta meni talteen kaikki puutavara paitsi istuin- ja selkäosa, ne kun on sellaista ohutta rimaa että en tiedä voinko mä sitä missään hyödyntää. Jos se vielä ensi viikolla on tuolla roskiskatoksen päässä niin voinhan mä raahata sen metsän laitaan ja purkaa ne rimat siitä, siellähän ne säilyvät jos jotain käyttöä niille tulee.

ILLALLA käväisin vielä viemässä roskia ja otin sahan mukaan. Sahasin valmiiksi kaksi laudanpätkää jotka voin tarvittaessa laittaa keinun jalkojen alle ja ottaa ne betonilaatat pois. Laatoillekin löytyy sitten heti paikka jos näin on.

HUOMENNA lähden puolison luo, kierrän torin kautta hakemassa raparperia ja leipaisen sen piirakan hänen luonaan, tänään kun ei siihen ollut  mahdollisuutta. Se on vielä auki, montako päivää ja yötä mä siellä olen, mutta viimeistään keskiviikkona täytyy tulla kotiin kun on vielä yksi kokous ennen kesätaukoa. ■